Київська іконографія святого Миколая Мир-Лікійського та ікона «Миколи Мокрого» із Софійського собору

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2524-0757.2025.113

Ключові слова:

Миколай Мир-Лікійський, Софійський собор, ікона, фреска, мозаїка, давньоруська, київська іконографія

Анотація

Історія вивчення давньоруської іконографічної спадщини Києва є вкрай малим доробком вітчизняної історії мистецтва. Донині першість у цих дослідженнях мали російські вчені з їхнім упередженим ставленням до українських, а передовсім київських іконографічних джерел, які були більшою мірою вкрадені та привласнені московськими музеями. Такою показовою пам’яткою є фреска св. Миколая із Михайлівського Золотоверхого собору, що нині зберігається у Третьяковській галереї. Завданням статті є з’ясування атрибуції та пошуку відомої ікони «Миколи Мокрого» із Софійського собору Києва. Дослідницькими методами розвідки стали джерелознавчий і компаративний способи вивчення іконографічних пам’яток. Висновки. У давньоруські часи в Софійському соборі не було ікони т.зв. Миколи Мокрого. Поява її там припадає на часи митрополита Петра Могили. Оригінал ікони надійшов до Всеукраїнського музейного містечка в 1934 р. на фотофіксацію та реставрацію, після чого вона містилася у зібранні Національного художнього музею України. Після Другої світової ікона зафіксована актом з відповідним шифром того ж музею, проте на сьогодні доля раритету невідома. Можемо констатувати особливу давню київську традицію шанування св. Миколая Мир-Лікійського, яка, крім писемних пам’яток, присвячених чудам святого, яскраво виявилася в його іконографії. Київські мозаїки, фрески, ікони із зображенням святого характеризуються багатством художніх форм та психологічних прийомів, проте вони передають давню візантійську загальнохристиянську традицію зображення чудотворця.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Anisimov, A. I. (1983). Domongolskii period. O drevnerusskom iskusstve. Moscow [in Russian].

Antonova, V. I., & Mneva, N. E. (1963). Katalog drevnerusskoi zhivopisi XI – nachala XVIII v.v. Opyt istoriko-hudozhestvennoi klassifikatsii, 1, 69–71, Moscow [in Russian].

Bobrovskyi, T. (2019). “Mykola Mokryi”: z istorii naidavnishoho chudotvornoho obrazu Sofii Kyivskoi. Sofiiskyi chasopys, 3, 99–128, Kyiv [in Ukrainian].

Bolharova, M., & Shelapov, S. (2023). Doslidzhennia ta restavratsiia khresta — vkladu do ikony sviatoho Mykolaia («Mykoly Mokroho») z kyivskoho Sofiiskoho soboru. Kyivski zbirnyky istorii, arkheolohii, mystetstva i pobutu, 4, 45–58 [in Ukrainian].

Bugaevskii, A. V. (2004). Novyi opyt sostavleniya zhitiya svyatitelya Nikolaya. Pravilo very i obraz krotosti… Obraz svt. Nikolaya, arhiepiskopa Mirlikijskogo, v vizantiiskoi i slavyanskoi agiografii, gimnografii i ikonografii. Moscow [in Russian].

Carevskaya, T. Yu. (2011). Tselitelskii aspekt pochitaniya sv. Nikolaya Chudotvortsa i ego proyavlenie v novgorodskom iskusstve XIII v. Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tihonovskogo gumanitarnogo universiteta, 1(4), 26–41, Moscow [in Russian].

Golubev, S. T. (1898). Kievskii mitropolit Petr Mogila i ego spodvizhniki (Vol. 2). Kyiv [in Russian].

Halaiba, V. (2009). Khramy sviatoho Mykolaia u Kyievi. Kyiv [in Ukrainian].

Koreniuk, Yu. (2013). Mozaiky Mykhailivskoho Zolotoverkhoho soboru. Kyiv [in Ukrainian].

Korzuhina, G. F., & Peskova, A. A. (2003). Drevnerusskie enkolpiony. Nagrudnye kresty-relikvarii X–XII vv. Saint-Petersburg [in Russian].

Kurinnyi, P. (1966). Ukrainska ikona kniazhoho chasu XI–XIII stolittia. In V. Yaneva (Ed.) Zapysky tovarystva imeni Shevchenka. Relihiia v zhytti ukrainskoho narodu. (Vol. 181, pp. 76–92). Rome, Paris [in Ukrainian].

Lazarev, V. N. (2000). Russkaya ikonopis ot istokov do nachala XVI veka. Moscow [in Russian].

Lesyuchevskii, V. I. (1946). Vyshgorodskii kult Borisa i Gleba v pamyatnikah iskusstva. Sovetskaya arheologiya, 8, 225–247 [in Russian].

Liuta, T. (2019). Istoriia posviat prestoliv Kyievo-Sofiiskoho soboru. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, 3, 108–132 [in Ukrainian].

Liuta, T. (2016). Kyivski davnoruski khramy u chasi i prostori. In O. Petruk (Ed.) Ukrainske nebo 2. Studii nad istoriieiu astronomii v Ukraini (pp. 297–315) [in Ukrainian].

Musin, A. E. (2017). Vyshgorodskaya ikona svyatyh knyazej Borisa i Gleba: istoki obraza i evolyutsiya ikonohrafii. Arkheolohiia i davnia istoriia Ukrainy, 1(22), 110–122 [in Russian].

Nancy, P. Ševčenko (1983). The Life of Saint Nikolas in Bizantine Art. Turino, Bottega d`Erasmo [in English].

Nancy, P. Ševčenko (2013). Vita Icons and “Decoreted” Icons of Komnenians period. The Celebration of the Saints in Bizantine Art and Liturgy (pp. 57–69), London, Routledge [in English].

Nikitenko, N. (2021). Pro pervynne prysviachennia vivtariv Sofii Kyivskoi. Ucrainica Mediaevalia, 4, 61–92 [іn Ukrainian].

Parkhomenko, I. (2002). Try shkitsy pro ikony. Pamiatky Ukrainy, 4, 120–125 [іn Ukrainian].

Pelenski, Jaroslaw. (1983). The Emergence of the Muscovite Claims to the Byzantine-Kievan “Imperial Inheritance”. Harvard Ukrainian Studies, 7, 520–531 [in English].

Poliushko, H. (2016). Starodavni kyivski ikony Mykoly Mokroho i Mykoly Pustynskoho: poshuk utrachenykh rarytetiv. Kulturolohichna dumka, 10, 177–188 [іn Ukrainian].

Sarabyanov, D. V. (2011). Obraz svyashenstva v rospisyah Sofii Kievskoi. Chast I, Programma Sofiiskogo sobora i vizantiiskaya traditsiya posleikonoborcheskogo perioda. Iskusstvoznanie, 3–4, 14–52. Moscow [in Russian].

Sarabyanov, D. V. (2012). Obraz svyashenstva v rospisyah Sofii Kievskoi. Chast II. Programma Sofiiskogo sobora i drevnerusskie pamyatniki XI–XII stoletii. Iskusstvo hritianskogo mira, 12, 23–93. Moscow [in Russian].

Sarabyanov, D. V. (2011). Obraz svyatitelya Nikolaya Chudotvortsa v rospisyah Sofii Kievskoi. In A.V. Bugaevskii (Ed.) Dobryi kormchii. Pochitanie svyatitelya Nikolaya v hristianskom mire (pp. 446–463). Moscow [in Russian].

Ševčenko I., Ševčenko N.P. (1984). The Life of St. Nicholas of Sion. Text and Translation. Brookline, MA [in English].

Svitlychna, N. O., & Olianina, S. V. (2012). Nevidomi zobrazhennia ikon iz kolektsii “Nehatyvy” Natsionalnoho zapovidnyka “Sofiia Kyivska”. Mohylianski chytannia, 2011, (pp. 310–317) [іn Ukrainian].

Totska, I. F. (2007). Pro ikonu Mykoly Mokroho v Sofii Kyivskii. Mohylianski chytannia 200 (pp. 169–174) [іn Ukrainian].

Vereshchagina, N. V. (1995). Naidavnisha chudotvorna kyivska ikona. Rodovid, 1, 80– 85 [іn Ukrainian].

Vereshchagina, N. V. (1997). K voprosu o vyzantyiskoi henealohyy drevneishei kievskoi chudotvornoi ikony Nykolaia Mokrogo. Abstracts of Papers’97 Inostrancy v Vizantii. Vizantiitsy za rubezhami svoego otechestva: tezisy dokladov nauchnoi konferentsii (pp. 13–25). Moscow [in Russian].

Vereshchagina, N. (1999). Slavetna kyivska sviatynia — chudotvorna ikona Mykoly Mokroho ta yii mistse v skhidnoslovianskii kulturi. Ukrainskyi relihiieznavchyi biuleten, 10, 52–58 [іn Ukrainian].

Vereshchagina, N. (2016). Hristianskie kulty i relikvii drevnego Kieva (konets Х — pervaya tret ХIII vv.). Odessa [in Russian].

Downloads


Переглядів анотації: 66

Опубліковано

2025-06-13

Як цитувати

Люта, Т. (2025). Київська іконографія святого Миколая Мир-Лікійського та ікона «Миколи Мокрого» із Софійського собору. Київські історичні студії, (1 (20), 138–155. https://doi.org/10.28925/2524-0757.2025.113

Номер

Розділ

Соціокультурні студії