Радянські війська й Угорська революція 1956 року в навчальних виданнях для вишів України

Автор(и)

  • Наталія Вароді Доцентка кафедри історії та суспільних дисциплін Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ, кандидатка історичних наук, Берегове, Україна https://orcid.org/0000-0003-4175-4928

DOI:

https://doi.org/10.28925/2524-0757.2021.15

Ключові слова:

підручник, навчальний посібник, Угорська революція 1956 р., радянські війська, когнітивний вміст, регулятивний вміст, рефлексивний вміст

Анотація

У статті визначено основні тенденції висвітлення ролі радянських військ під час Угорської революції 1956 р. в підручниках і навчальних посібниках для вишів, виданих у незалежній Україні. Зважаючи на когнітивний і регулятивний вміст останніх, зроблено порівняння авторського бачення обставин, за яких радянські війська втрутились у революцію, їхні дії в Угорщині й втрати. З огляду на рефлексивний чинник проаналізовано, наскільки згадки про участь цих військ у революції оцінкові й / або емоційно забарвлені.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bredikhyn, A. V., Zavadskyi,V. M. (2011). Suchasna istoriia krain Zakhidnoi Yevropy ta Ameryky (1918–2009 rr.). Donetsk [in Ukrainian].

Derzhaliuk, M. S. (2017). Uhorska revoliutsiia 1956 roku: prychyny, rezultaty ta uroky (chastyna 2) [The Hungarian Revolution of 1956: Causes, Effects and Lessons (Part 2)]. Problemy vsesvitnioi istorii [Problems of World History], 2, 110–137 [in Ukrainian].

Hazin, V. P., Kopylov, S. A. (2000). Novitnia istoriia krain Yevropy ta Ameryky. 1945–2000 rr.: navchalnyi posibnyk dlia studentiv humanitarnykh spetsialnostei. Kamianets-Podilskyi [in Ukrainian].

Honchar, B. M., Kozytskyi, M. Yu., Mordvintsev, V. M., Sliusarenko, A. H. (2007). Vsesvitnia istoriia, navchalnyi posibnyk, Kyiv [in Ukrainian].

Horban, Yu. A. (Ed.). (2003). Istoriia suchasnoho svitu. Sotsialno-politychna istoriia XV–XX stolit: navch. posibnyk, 2-e vyd., dop. і pererob., Kyiv [in Ukrainian].

Hrubinko, A. V. (2010). Istoriia derzhavy і prava zarubizhnykh krain: Navchalnyi posibnyk, Ternopil [in Ukrainian].

Ivanytska, O. P. (2003). Novitnia istoriia krain Yevropy ta Ameryky (1945–2002). Navchalnyi posibnyk,Vinnytsia [in Ukrainian].

Kolesnyk, I. (2013). Ukrainska istoriohrafiia. Kontseptualna istoriia. Kyiv [in Ukrainian].

Kostylieva, S. O. (2018). Obrazy Yevropy u naratyvakh pidruchnykiv z istorii Ukrainy dlia vyshchoi shkoly [Images of Europe in the Narratives of University Textbooks on the History of Ukraine]. Storinky istorii [History Pages], 46, 226–241 [in Ukrainian]. DOI: 10.20535/2307-5244.46.2018.136904

Kostylieva, S. O. (2017). Polikulturnist ta polietnichnist na storinkakh pidruchnykiv z istorii Ukrainy dlia vyshchoi shkoly [Multiculturalism and Polyethnicity in Textbooks on the History of Ukraine for Higher School]. Storinky istorii [History Pages], 45, 126–142 [in Ukrainian]. DOI: 10.20535/2307-5244.45.2017.117734

Kozak, O. V. (2020). Sotsialna istoriia pivdennykh ta zakhidnykh slovian (1991–2000-ni rr.) v ukrainskii navchalnii literaturi [Social History of Southern and Western Slavs (1991–2000) in Ukrainian Educational Literature]. Storinky istorii [History Pages], 51, 289–304 [in Ukrainian]. DOI: 10.20535/2307-5244.51.2020.220192

Kyparenko, H. (2001). Rozdil 10, § 5. Komunistychnyi rezhym v Uhorshchyni. In: Zashkilniak, L. (Ed.). Istoriia Tsentralno-Skhidnoi Yevropy. Posibnyk dlia studentiv istorychnykh і humanitarnykh fakultetiv universytetiv, Lviv, 545–549 [in Ukrainian].

Lysenko, S. I. (2013). Pryroda lytovsko-ruskoi derzhavnosti v suchasnykh pidruchnykakh ta posibnykakh z istorii Ukrainy dlia vyshchoi shkoly. Storinky istorii [History Pages], 36, 165–176 [in Ukrainian].

Lukachuk, O. V. (2012). Lytovska tema v ukrainskii navchalnii literaturi [Lithuanian Theme in Ukrainian Educational Literature]. Hileia. Istorychni nauky. Filosofski nauky. Politychni nauky, 58 (3), 62–67 [in Ukrainian].

Ogonovskaia, I. S. (2011). Shkolnyi uchebnik otechestvennoi istorii. Uchebnyie izdaniia kak istoricheskii istochnik. Dokument. Arhiv. Istoriia. Sovremennost, 12, 264–286 [in Russian].

Ramoroka, D., Engelbrecht, A. (2015). The Role of History Textbooks in Promoting Historical Thinking in South African Classrooms. Yesterday and Today, 14, 99–124 [in English]. DOI: 10.17159/2223-0386/2015/n14a5

Rudko, S. O. (2010). Istoriia Tsentralno-Skhidnoi Yevropy (kin. XVIII — poch. XXI st.): Navchalno-metodychnyi posibnyk z kursu, Vyd. 2, dopovn, Ostroh [in Ukrainian].

Samoilenko, N. I. (2018). Obraz Bolharii (1944–1989) v ukrainskii navchalnii literaturi 1966–2010 rr. [The Image of Bulgaria (1944–1989) in the Ukrainian Educational Literature of 1966–2010s]. Drynovskyi zbirnyk = Drynovsky sbornik, 11, 384–390 [in Ukrainian].

Shevchuk, L. M. (2015). Tekst pidruchnyka yak dzherelo informatsii [A Textbook as a Source of the Information]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 15 (2), 344–350 [in Ukrainian].

Vidnianskyi, S. (2017). Uhorska revoliutsiia 1956 roku v ukrainskii istoriohrafii ta memuarystytsi [The 1956 Hungarian Revolution in Ukrainian Historiography and Memoirs]. Mizhnarodni zviazky Ukrainy: naukovi poshuky і znakhidky, 26, 455–464 [in Ukrainian].

Yarovyi, V. I., Antoniuk, S. M., Chepusov, A. T. (1995). Istoriia novitnioho chasu krain Tsentralnoi ta Pivdenno-Skhidnoi Yevropy 1944–1994 rr. Kyiv [in Ukrainian].

Yarovyi, V. I. (2005). Novitnia istoriia Tsentralnoievropeiskykh ta Balkanskykh krain XX stolittia: pidruchnyk, Kyiv [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 51

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Вароді, Н. (2021). Радянські війська й Угорська революція 1956 року в навчальних виданнях для вишів України. Київські історичні студії, (1 (12), 37-43. https://doi.org/10.28925/2524-0757.2021.15

Номер

Розділ

Всесвітня історія