Шанування архістратига Михаїла в домонгольський час у Києві в контексті новоєрусалимської ідеї
DOI:
https://doi.org/10.28925/2524-0757.2023.116Ключові слова:
архістратиг Михаїл, концепція «Київ — Новий Єрусалим», історіософія, Хрещення РусіАнотація
У статті розглядається шанування архістратига Михаїла в Києві у контексті уявлення про стольний град Русі як Новий Єрусалим. Ця концепція склалася під впливом прийняття християнства і відбилася у низці писемних та архітектурних пам’яток. Автор намагається показати, що виникнення культу архістратига Михаїла було одним із елементів, що стверджували новоєрусалимську ідею. Його шанування було не тільки князівсько-військовим, що характерно для всієї християнської ойкумени, але мало місцеві особливості. У народній свідомості святий Михаїл бився з дияволом і допоміг позбутися русичам його влади, коли вони приймали Хрещення. Ці уявлення позначилися на будівництві Михайлівських храмів у місцях, пов’язаних з перемогою над язичництвом. Відповідні епізоди мали паралелі у біблійній та церковній історії. Вони зафіксовані у народних переказах, літературних творах, розписах та посвятах храмів. Все це давало підставу проводити аналогію між Руссю та Ізраїлем, Києвом та Єрусалимом.
Завантаження
Посилання
Alfiorov, O. (2012). Molivdovuly kyivskykh kniaziv druhoi polovyny ХІ — kintsia ХІI stolittia (za materialamy sfrahistychnoi kolektsii O. Sheremetieva). Sfrahistychnyi shchorichnyk, 2, 5–74 [in Ukrainian].
Bilous, P. V. (2003). Mif pro Yerusalym u literaturi Kyivskoi Rusi. Svitlo znyklykh svitiv (khudozhnist literatury Kyivskoi Rusi), 108–115 [in Ukrainian].
Herasymchuk, S. V. (2010). Symvoliko-alehorychna paralel «Kyiv — Yerusalym» u literaturi Kyivskoi Rusi. Aktualni problemy slovianskoi filolohii. Seriia: Linhvistyka i literaturoznavstvo, 23 chast 1, 7–14, Kyiv [in Ukrainian].
Danilevskiy, I. N. (1998). Mog li Kiev byt Novym Ierusalimom? In I. N. Danilevskiy, Drevnyaia Rus glazami sovremennikov i potomkov (ІX–XІІ vv.). Kurs lektsii, 355–368, 389–391, Moscow [in Russian].
Kovalenko, V. P. (2013). Chernihivska hryvna. Entsyklopediia istorii Ukrainy, Vol. 10, 513, Kyiv [in Ukrainian].
Lebedev, L. (1989). Bogoslovie Russkoi zemli kak obraza Obetovannoi zemli Tsarstva Nebesnogo. Abstracts of Papers: Tysiacheletie Kreshcheniia Rusi, 140–175, Moscow [in Russian].
Maltsev, M. V. (1994). Pochitanie sv. Mikhaila v russkoi pravoslavnoi traditsii (Opyt istoriko-etnograficheskogo issledovaniia). (Extended abstract of Candidate’s thesis). Moscow [in Russian].
Nikitenko, M.M. (2013). Sviati hory Kyivski: pobudova sakralnoho prostoru rannokhrystyianskoho Kyieva (kinets X — pochatok XII st.). Kyiv [in Ukrainian].
Nikitenko, N. (2008). Prysviachennia ta freskovyi tsykl Sviato-Mykhailivskoho vivtaria Sofii Kyivskoi. Abstracts of Papers Mykhailivskyi Zolotoverkhyi monastyr: istoriia kriz stolittia, 207–216, Kyiv [in Ukrainian].
Nikitenko, N. M. (2003). Sofiia Kyivska – obraz novoho Yerusalyma. Ukrainskyi muzei, 176–182 [in Ukrainian].
Rychka, V. M. (1996). «…Yako druhyi Yerusalym»: Obraz «sviashchennoho hrada» v kulturi ta ideolohii ukrainskoho serednovichchia. Liudyna i svit, 9, 23–27 [in Ukrainian].
Rychka, V. M. (2005). «Kyiv — druhyi Yerusalym» (z istorii politychnoi dumky ta ideolohii serednovichnoi Rusi). Kyiv [in Ukrainian].
Skaballanovich, M. N. (1901). Arkhistratig Mikhail i tserkovnoie chestvovanie ego. Podolskie eparkhialnyie vedomosti: Chast neofitsialnaia, 44–45, 782–786; 46, 791–799 [in Russian].
Ulianovskii, V. (2011). Chudo-Mikhailovskii monastyr v Kieve: problema posviashcheniia, simvoliki i statusa. Rossica Antiqua, 2, 43–101 [in Russian].
Ulianovskyi, V. (2013). «Vydubytska istoriia» pro khreshchennia kyian kriz pryzmu posviaty davnoho soboru. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, 5, 40–59 [in Ukrainian].
Shumylo, S. (2013). Uyavlennia pro Kyiv yak «druhyi Yerusalym» v tserkovno-suspilniy dumtsi Rusi-Ukrainy [Representations of Kyiv as the «Second Jerusalem» in the Church and Public Opinion in Rus-Ukraine]. Iz Kyieva po vsii Rusi, 196–227, Kyiv [in Ukrainian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Архімандрит Митрофан (Олексій) Божко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах публічної ліцензії Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.