Виховання та освіта дітей кінця ХІХ — початку ХХ ст. як невід’ємний фактор формування інституту материнства

Автор(и)

  • Інна Корольова Аспірантка кафедри гуманітарних наук, культури і мистецтва факультету права, гуманітарних і соціальних наук Кременчуцького національного університету імені М. Остроградського, Кременчук, Україна https://orcid.org/0000-0002-1898-8577

DOI:

https://doi.org/10.28925/2524-0757.2023.118

Ключові слова:

родина, дитина, традиції, виховання, материнство, суспільство, освіта

Анотація

У статті зроблено спробу історичного аналізу впливу рівня освіченості населення на якість формування інституту материнства кінця ХІХ — початку ХХ ст. Виокремлено стереотипні вектори українського традиційного виховання, що згубно впливали на психологічний мікроклімат родини та, що найгірше, культивувалися у головах молоді, передаючись у спадок від батьків до дітей. Для відтворення реальної історичної картини проведено паралель між змученою жінкою-матір’ю та самодостатньою освіченою дівчиною із здобутою професією та впевненим поглядом у майбутнє.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Anishchenko, O. (2000). Fakhova pidhotovka divchat u dytiachykh prytulkakh (1839–1911). Shliakh osvity — The WayS of Education, 1, 40–42 [in Ukrainian].

Vasyltsova, Z. P. (1988). Mudrye zapovedi narodnoi pedagogiki (Zametky zhurnalista). Moscow: Pedagogika [in Russian].

Voropai, O. (Ed.). (1958). Zvychai nashoho narodu : etnohrafichnyi narys. (Vols. 1–2). Munich: Ukrainske vydavnytstvo [in Ukrainian].

Denysova, L. N. (1988). Vseobshchee srednee obrazovanie i sotsialnyi progress sela. Moscow: Nauka [in Russian].

Hrushevskyi, M. (Ed.). (1907). Dytyna v zvychaiakh i viruvanniakh ukrainskoho narodu: materialy z poludnevoi Kyivshchyny. (Vols. 22), Lviv: z druk. NTSH [in Ukrainian].

Drach, O. (2011). Velyka reforma yak chynnyk prahnen zhinochoi molodi Rosiiskoi imperii do vyshchoi osvity. Problemy istorii Ukrainy XIX – pochatku XX st. — Problems of the History of Ukraine in the 19th and early 20th centuries, 18, 223–230 [in Ukrainian].

Zhenskie gimnazii i progimnazii Ministerstva narodnogo prosvescheniia (1858–1905). (1905). SPb.: Tip. M. M. Stasiulevicha [in Russian].

Kapustian, H. T. (2003). Dvi «pravdy», abo ukrainske selo v dvadtsiati roky dvadtsiatoho stolittia. Kremenchuk [in Ukrainian].

Kis, O. (2008). Zhinka v tradytsiinii ukrainskii kulturi (druha polovyna XIX — pochatok XX st.). Lviv: Instytut narodoznavstva [in Ukrainian].

Polonska-Vasylenko, N. (1969). Vydatni zhinky Ukrainy. Vinnipeg — Miunkhen: Trident Press Ltd. [in Ukrainian].

Potapchuk, T. V. (2007). Vykhovni mozhlyvosti narodnoi pedahohiky. Pedahohika i psykholohiia — Pedagogy and Psychology, 3, 73–80 [in Ukrainian].

Rahozina, V. V. (2014). Stanovlennia vitchyznianoi systemy rannioho estetychnoho vykhovannia (seredyna XIX — pochatok XX st.). Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka — Personal Spirituality: Methodology, Theory and Practice, 2, 152–158 [in Ukrainian].

Sukhenko, T. V. (1998). Zhinocha serednia osvita v Ukraini (XIX — pochatok XX st.). Ukrainskyi istorychnyi zhurnal — Ukrainian Historical Journal, 5, 63–74 [in Ukrainian].

Fediaieva, V. (2011). Praktyka vykhovannia ditei v ukrainskii selianskii rodyni XIX stolittia. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi pochatkovoi shkoly — Psychological and Pedagogical Problems of a Rural Elementary School, 39, 1–7 [in Ukrainian].

Fradkin, F. A. (1991). Pedologiya: mify i deistvitelnost. Moskva: Znanie [in Russian].

Zhulynskyi, M. (Ed.) (2003). Povne zibrannia tvoriv. (Vols. 12), Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Yaroshynska, O. (2000). Rozvytok pohliadiv na instytut batkivstva u pratsiakh vitchyznianykh pedahohiv (druha polovyna XIX — XX st.). Ridna shkola — Native School, 4, 105–116 [in Ukrainian].

Downloads


Переглядів анотації: 55

Опубліковано

2023-06-22

Як цитувати

Корольова, І. (2023). Виховання та освіта дітей кінця ХІХ — початку ХХ ст. як невід’ємний фактор формування інституту материнства. Київські історичні студії, (1 (16), 157–164. https://doi.org/10.28925/2524-0757.2023.118

Номер

Розділ

Соціокультурні дослідження