Виховання та освіта дітей кінця ХІХ — початку ХХ ст. як невід’ємний фактор формування інституту материнства
DOI:
https://doi.org/10.28925/2524-0757.2023.118Ключові слова:
родина, дитина, традиції, виховання, материнство, суспільство, освітаАнотація
У статті зроблено спробу історичного аналізу впливу рівня освіченості населення на якість формування інституту материнства кінця ХІХ — початку ХХ ст. Виокремлено стереотипні вектори українського традиційного виховання, що згубно впливали на психологічний мікроклімат родини та, що найгірше, культивувалися у головах молоді, передаючись у спадок від батьків до дітей. Для відтворення реальної історичної картини проведено паралель між змученою жінкою-матір’ю та самодостатньою освіченою дівчиною із здобутою професією та впевненим поглядом у майбутнє.
Завантаження
Посилання
Anishchenko, O. (2000). Fakhova pidhotovka divchat u dytiachykh prytulkakh (1839–1911). Shliakh osvity — The WayS of Education, 1, 40–42 [in Ukrainian].
Vasyltsova, Z. P. (1988). Mudrye zapovedi narodnoi pedagogiki (Zametky zhurnalista). Moscow: Pedagogika [in Russian].
Voropai, O. (Ed.). (1958). Zvychai nashoho narodu : etnohrafichnyi narys. (Vols. 1–2). Munich: Ukrainske vydavnytstvo [in Ukrainian].
Denysova, L. N. (1988). Vseobshchee srednee obrazovanie i sotsialnyi progress sela. Moscow: Nauka [in Russian].
Hrushevskyi, M. (Ed.). (1907). Dytyna v zvychaiakh i viruvanniakh ukrainskoho narodu: materialy z poludnevoi Kyivshchyny. (Vols. 22), Lviv: z druk. NTSH [in Ukrainian].
Drach, O. (2011). Velyka reforma yak chynnyk prahnen zhinochoi molodi Rosiiskoi imperii do vyshchoi osvity. Problemy istorii Ukrainy XIX – pochatku XX st. — Problems of the History of Ukraine in the 19th and early 20th centuries, 18, 223–230 [in Ukrainian].
Zhenskie gimnazii i progimnazii Ministerstva narodnogo prosvescheniia (1858–1905). (1905). SPb.: Tip. M. M. Stasiulevicha [in Russian].
Kapustian, H. T. (2003). Dvi «pravdy», abo ukrainske selo v dvadtsiati roky dvadtsiatoho stolittia. Kremenchuk [in Ukrainian].
Kis, O. (2008). Zhinka v tradytsiinii ukrainskii kulturi (druha polovyna XIX — pochatok XX st.). Lviv: Instytut narodoznavstva [in Ukrainian].
Polonska-Vasylenko, N. (1969). Vydatni zhinky Ukrainy. Vinnipeg — Miunkhen: Trident Press Ltd. [in Ukrainian].
Potapchuk, T. V. (2007). Vykhovni mozhlyvosti narodnoi pedahohiky. Pedahohika i psykholohiia — Pedagogy and Psychology, 3, 73–80 [in Ukrainian].
Rahozina, V. V. (2014). Stanovlennia vitchyznianoi systemy rannioho estetychnoho vykhovannia (seredyna XIX — pochatok XX st.). Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka — Personal Spirituality: Methodology, Theory and Practice, 2, 152–158 [in Ukrainian].
Sukhenko, T. V. (1998). Zhinocha serednia osvita v Ukraini (XIX — pochatok XX st.). Ukrainskyi istorychnyi zhurnal — Ukrainian Historical Journal, 5, 63–74 [in Ukrainian].
Fediaieva, V. (2011). Praktyka vykhovannia ditei v ukrainskii selianskii rodyni XIX stolittia. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi pochatkovoi shkoly — Psychological and Pedagogical Problems of a Rural Elementary School, 39, 1–7 [in Ukrainian].
Fradkin, F. A. (1991). Pedologiya: mify i deistvitelnost. Moskva: Znanie [in Russian].
Zhulynskyi, M. (Ed.) (2003). Povne zibrannia tvoriv. (Vols. 12), Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Yaroshynska, O. (2000). Rozvytok pohliadiv na instytut batkivstva u pratsiakh vitchyznianykh pedahohiv (druha polovyna XIX — XX st.). Ridna shkola — Native School, 4, 105–116 [in Ukrainian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Інна Корольова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах публічної ліцензії Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.