Портрети XVIII ст. з фамільної галереї Ґалаґанів: соціокультурна динаміка у візуальних образах історії
DOI:
https://doi.org/10.28925/2524-0757.2023.117Ключові слова:
портрет, фамільна галерея, соціокультурна динаміка, Ґалаґани, Лівобережна УкраїнаАнотація
У статті портрети з фамільних галерей української панства XVIII ст. розглянуто як візуальні свідчення соціальної динаміки всередині цієї страти. Концепція розвідки базується на тому твердженні, що портрет як історичне джерело репрезентує людину в сукупності особистих характеристик і суспільної ролі. Метою статті є аналіз відтворення соціокультурних змін, яких зазнала еліта Гетьманщини впродовж XVIII ст., на прикладі колекції Ґалаґанів. Портрети Ґалаґанів унаочнюють процес перетворення козацько-старшинського роду на дворянський і показують зміну соціальних ролей у межах однієї сім’ї. Твори фамільної колекції красномовно засвідчують дві моделі у поведінці осіб з верхівки козацького війська та їхніх нащадків — наслідування традицій предків і запозичення стилю життя імперської аристократії. Водночас ці полотна демонструють, як для нащадків Ґалаґанів уже в XIX ст. портрети предків стали символічним капіталом, сприяли формуванню уявлень про козацьке коріння роду
Завантаження
Посилання
Biletskyi, P. (1969). Ukrainskyi portretnyi zhyvopys XVII-XVIII st. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Bielikova, H. & Chlenova, L. (2006). Ukrainskyi portret XVI–XVIII stolit. Kyiv [in Ukrainian].
Galagan, H. P. (1896). Rod Galaganov. In A. I. Stepovich (Ed.), 25-letie Kollegii Pavla Galagana v Kieve (pp. 1–23), Kyiv [in Russian].
Gaskel, A. (2010). Visual History. In P. Burke (ed.), T. & A. Portnovykh (trans.), New Perspectives on Historical Writing (pp. 221–255) [in Ukrainian].
Kovalevska, O. (2018). Vizualni studii. In V. Smolii (Ed.), Narysy z sotsiokulturnoi istorii ukrainskoho istoriiepysannia: subdystsyplinarni napriamy (pp. 119–136), Kyiv: Heneza [in Ukrainian].
Kovalevska, O. O. (2014). Zobrazhennia kriz viky: ikonohrafiia kozatskoi starshyny XVII–XVIII st. (Vol. 1), Kyiv [in Ukrainian].
Kurach, S. M. (2019). Rodynni portrety Rozumovskykh-Darahaniv u zibranni Chernihivskoho oblasnoho khudozhnioho muzeiu imeni Hryhoriia Galahana. Sivershchyna v istorii Ukrainy, 12, 404–408 [in Ukrainian].
Lazarevskii, A. (1883). Galaganovskii familnyi arkhiv. Kievskaya starina, VII, 432–471 [in Russian].
Lazarevskii, A. (1875). Ocherki malorossiiskikh familii. Galagany. Russkii arkhiv, 1, 318–325 [in Russian].
Lazarevskii, A. (1882). Starinnyie malorossiiskie portrety. Kievskaya starina, 5, 337–342 [in Russian].
Ruban, V. V. (1990). Zabytyie imena. Rasskazy ob ukrainskikh khudozhnikakh XIX — nachala XX veka. Kyiv: Naukova dumka [in Russian].
Slavutych, Ye. (2013). Clothes of the Cossack Starshyna in Hetmashchyna (the 2nd Half of the 17th — 1st Third of the 18th Centuries). Spetsialni istorychni dystsypliny: pytannia teorii ta metodyky, 16, 210–238. [in Ukrainian].
Slavutych, Ye. V. (2012). Viiskovyi kostium v Ukrainskii kozatskii derzhavi: Uniformolohichnyi slovnyk; H. V. Boriak (Ed.). Kyiv. [in Ukrainian].
Sokyrko, O. (2021). Hetman in a Wig. External Forms of Representation of the Hetman Kyrylo Rozumovskyi’s Power. Text and Image: Essential Problems in Art History, 2(8), 51–85 [in Ukrainian].
Shcherbakivskyi, D., & Ernst, F. (1925). Ukrainskyi portret: vystavka ukrainskoho portretu XVII — XX st., Kyiv [in Ukrainian].
Shmitt, Zh.-K. (2002). In . Ya. Gurevich (Ed.) Istorik i izobrazhenie. Odissey. Chelovek v istorii: Slovo i obraz v srednevekovoy kulture (pp. 9–29). Moscow: Nauka [in Russian].
Vasilchikov, A. A. (1880). Semeistvo Razumovskikh (Vol. 1). Sankt-Peterburg [in Russian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Марина Будзар, Яна Ярмоленко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах публічної ліцензії Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.