Формений одяг службовиць жіночих гімназій у візії начальників закладів Київського навчального округу (кінець ХІХ — початок ХХ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.28925/2524-0757.2023.27Ключові слова:
формений одяг, службовиці гімназій, жіноча освіта, начальник жіночої гімназії, голова педагогічної ради закладуАнотація
У статті висвітлено погляди начальників жіночих освітніх закладів Київського навчального округу щодо запровадження форменого одягу для їхніх службовиць. Встановлено, що абсолютна більшість (95,65 %) керівників підтримала пропозицію, а також факт носіння форменої сукні персоналом в окремих жіночих гімназіях без санкцій згори. Самоствердження педагогинь на службі відбувалося через модне вбрання, що контрастувало з їхньою невеликою платнею. Обґрунтовано, що «вельми бажане / корисне» впровадження уніформи для освітянок зумовлювали чинники індивідуального й групового рівня. Соціально-економічні та корпоративно-етичні мотиви начальників доводять непрості гендерні взаємовідносини в педагогічних колективах, скоригувати які мала уніформа службовиць гімназій і прогімназій. Рекомендований формений одяг освітянок передбачав функційні параметри його крою, мінімізацію деталей-прикрас і, найголовніше, темно-синій колір тканини.
Завантаження
Посилання
Abrams, L. (2002). The Making of Modern Woman: Europe 1789–1918. Longman [in English].
Drach, O. O. (2019). The Gender Dimension of Social Transformations (end of the 19th — beginning of the 20th century): Formation of the image of the “new woman”. In I. Sribnyak (Ed.), Nad Wіsłą і Dnіeprem. Polska і Ukraіna w przestrzenі еuropejskіej — przeszłość і teraźnіejszość (pp.140–153), Warszawa-Toruń [in Ukrainian].
Drach, O. О. (2011). Vyshcha zhinocha osvita v Rosiiskii imperii druhoi polovyny ХІХ — pochatku ХХ stolittia [Women’s Higher Education in the Russian Empire in the second half of the 19th — early 20th centuries]. Cherkasy: Vertykal [in Ukrainian].
Kurochkina, Ye. N. (2011). Evolyutsiia grazhdanskoi formennoi odezhdy v Rossii XIX veka [The Evolution of Civilian Uniforms in Russia in the 19th century]. Abstract of the PhD dissertation, Ulan-Ude [in Russian].
Petunina, Ye. A. (2016). Stanovlenie professionalnoi kultury prepodavatelia KhTI kontsa XIX — nachala XX st. [The Formation of the Professional Culture of a KhTI teacher at the end of the 19th — beginning of the 20th century]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity, 45(49), 2, 57–68 [in Russian].
Pietrow-Ennker, B. (1999). Rußlands „neue Menschen“. Die Entwicklung der Frauenbewegung von den Anfängen bis zur Oktoberrevolution. Campus, Frankfurt am Main und New York [in German].
Pietrov-Enker, B. & Ulianova, G. (2007). Modernizatsiya, grazhdanskoie obshchestvo i grazhdanskaia identichnost, o kontseptsii knigi [Modernization, Civil Society and Civil Identity, about the Concept of the Book]. In B. Pietrov-Ennker, G. N. Ulyanova (Ed.), Grazhdanskaia identichnost i sfera grazhdanskoi deiatelnosti v Rossiiskoi imperii. Vtoraia polovina ХІХ — nachalo ХХ veka (pp. 7–34). Moscow: ROSSPEN [in Russian].
Potter, J. (2008). Discourse Analysis. In L. M. Given (Ed.) The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods (pp.217–220). SAGE Publications [in English].
Romanovskaia, M. B. (2010). Istoriia kostiuma i gendernyie siuzhety mody [History of Costume and Gender Themes of Fashion]. St. Petersburg: Aletheia [in Russian].
Ruan, K. (2007). Odezhda i identichnost v imperskoi Rossii [Clothing and Identity in Imperial Russia]. In B. Pietrov-Ennker, G. N. Ulianova (Ed.), Grazhdanskaia identichnost i sfera grazhdanskoi deiatelnosti v Rossiiskoi imperii. Vtoraia polovina ХІХ — nachalo ХХ veka (pp. 219–238). Moscow [in Russian].
Said, E. (2007). Kultura i imperiializm. Trans. from English, Kyiv: Krytyka [in Ukrainian].
Stites, R. (1990). The Nihilist Response. In The Women’s Liberation Movement in Russia: Feminism,Nihilsm, and Bolshevism, 1860-1930. Princeton University Press [in English]. https://doi.org/10.2307/j.ctv1m5922h.10
Zubkov, I. (2010). Rossiiskoie uchitelstvo: povsednevnaia zhizn prepodavatelei zemskikh shkol, gimnazii i realnykh uchilishch. 1870–1916. [Russian Teaching: Everyday Life of Teachers in Zemstvo Schools, Gymnasiums and Real Schools. 1870–1916]. Moscow [in Russian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Оксана Драч
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах публічної ліцензії Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.