Гендерні аспекти професійності вчительок України у фокусі розширення прав працевлаштування на початку 20 ст.
DOI:
https://doi.org/10.28925/2524-0757.2024.22Ключові слова:
народна освіта, жіноча освіта, вчителька, професійність, гендер, директор народних училищАнотація
Стаття розглядає гендерні аспекти професійності вчительок України на межі 19–20 ст., що зумовлювали нерівність на ринку праці. Гендерно обмежувальне законодавство Російської імперії визначало диспропорції в працевлаштуванні між попитом на чоловічу працю і пропозицією жіночої. Зазначено, що недостачу педагогів-предметників у двокласних міських училищах планували вирішити допущенням до викладання вчительок. Відгуки директорів народних училищ засвідчили підтримку заходу й підтверджували професійність, працьовитість учительок. Висловлювалися гендерні застереження щодо роботи останніх. Доцільним був віковий ценз від 25 років. Заміжжя та материнство стали гендерними складниками професійності службовиць. Бажаним типом була одинока сумлінна освітянка. Самотні жінки з неповнолітніми нащадками — найбільш соціально вразлива група при працевлаштуванні.
Завантаження
Посилання
Andriichuk, N. M. (2011). Pidhotovka vchyteliv narodnoi shkoly v uchytelskykh seminariiakh Ukrainy (1860–1917 rr.). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU [in Ukrainian].
Drach, O. (2021). “Radical Reorganization…”: M. I. Pyrohov as Trustee (1858–1861) and Measures in Improving Professionalism of Teachers of Kyiv Educational District. Kyivski istorychni studii / Kyiv Historical Studies, 2(13), 6–14 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2524-0757.2021.21
Drach, O. (2023). The Uniform of Women’s Gymnasium Employees in the Vision of the Heads of Institutions in Kyiv Educational District (late 19th — early 20th century). Kyivski istorychni studii / Kyiv Historical Studies, 2(17), 54–63 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2524-0757.2023.27
Drach, O. (2024). Could the Marriage of a Female Educator Be Grounds for Dismissal? Opinions of Educational Institution Administrators at Kyiv Educational District in the Early 20th Century. Kyivski istorychni studii / Kyiv Historical Studies, 1(18), 6–19 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2524-0757.2024.11
Drach, O. O. (2011). Vyshcha zhinocha osvita v Rosiiskii imperii druhoi polovyny 19 — pochatku 20 stolittia. Cherkasy: Vertykal [in Ukrainian].
Martin, D. ( 2024, September 17). Teachers to be allowed to work from home. The Telegraph [in English]. https://www.telegraph.co.uk/politics/2024/09/17/labour-plan-teachers-to-be-allowed-to-work-from-home/
Nahachevska, Z. (2014). Problemy ukrainskoi shkoly kintsia 19 — pochatku 20 st. u tvorchii spadshchyni zhinok-uchyteliv Skhidnoi Halychyny. In D. Hertsiuk, P. Sikorskyi (Ed.), Tovarystvo “Ridna shkola”: istoriia i suchasnist: nauk. alm., 7, 292–303 [in Ukrainian].
Rise of the SHEconomy (2019, 23 Sept.). Morgan Stanley: Research [in English]. https://www.morganstanley.com/ideas/womens-impact-on-the-economy#:~:text=Based%20on%20Census%20Bureau%20historical,up%20from%2041%25%20in%202018.&text=What’s%20driving%20this%20trend%3F,in%20their%2050s%20and%2060s
Rodevich, M. (Ed.). (1884). Sbornik deystvuyushchikh postanovleniy i prikazov po zhenskim gimnaziiam i progimnaziiam Ministerstva narodnogo obrazovaniia. Sankt-Peterburg: Tip. M. A. Khana [in Russian].
Savchenko, S. P., & Demus, Ya. V. (2023). Profesiinyi portret uchytelia pochatkovykh klasiv pochatku 20 stolittia [Professional Portrait of a Primary School Teacher of the Early XX Century]. Image of Modern Teachers, 1(196), 19–21 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-1(196)-19-21
Shashkova, L. O., & Zlochevska, M. V. (2011). Dialohichnyi vymir humanitarnoho znannia. Kyiv: Vydavnychyi dim «Profesional» [in Ukrainian].
Varianytsa, A. O. (2017). Uchyteli narodnykh shkil Halychyny druhoi polovyny 19 — pochatku 20 stolittia. PhD dissertation, NAS I. Krypiakevych Institute of Ukrainian Studies [in Ukrainian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Оксана Драч
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах публічної ліцензії Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.